17 Desember 2013

God førjul!

God Jul

God Jul

I ett stille hus 2 km fra Sarpsborg sentrum sitter jeg og ser utover de pløyede jordene til Hafslund Hovedgård. Været er ruskende med 8 sec/m vind.
Det er jul, da jeg var liten og bodde i Oslo sammen med mine foreldre og bror, gikk dagene med til snømann laging og klargjøring til å reise til mormor og morfar på Huseby. En bondegård 6km fra svenskegrensen.

Strålende vintervær

Strålende vintervær

Den gang var det alltid snø, Kora og Bruna stod i stallen, snart skulle disse settes foran sledene for å dra oss til Berg kirke på julaften. Mellom jul og nyttår skulle Tore på nabogården, kjøre julebukk med ungene på gårdene rundt.
Dette er gode minner fra barndommen, men også en illusjon. Da jeg for noen år tilbake, i et svakt øyeblikk, nevnte mine gode barndomsminner for min mor, kom det en bøtte isvann over meg. «Det var ikke mer snø da enn nå», smalt det.

Gode juleminner fører meg over til gode bobilminnen. Den aller første bobilturen med leid bobil.
AK og jeg følte behov for å komme vekk fra dørene og etter et besøk hos AOM, Arild O. Mathisen, dyr og utstyr som også leide ut campingvogner og bobiler, fikk vi en ok avtale om leie. Mitt tilbud til han var dersom bilen ikke var blitt utleid frem til kl 15 fredag skulle han få kr 1000 av meg for helgen. Bedre enn ingenting ble vi enige om.
Så en høsthelg stod bilen der, ingen andre ville leie og Arild ringte å sa bilen var ledig. Vi rigget oss til, alle tre barna ville være med og turen gikk mot Gøteborg.

Gøteborg - Liseberg

Gøteborg – Liseberg

Læringen begynte, med erfaring fra båtlivet, turlivet i skog og mark skulle nok dette gå bra. Ungene syntes dette var storartet, de kranglet ikke, det var første gang i deres og vår historie at hver var opptatt med sitt.
Hverken deres eller vår lykke varte lenge, hva kom den uvante stillheten av? Dette måtte undersøkes og AK reiste seg opp fra stolen hun satt i og beveget seg bakover. Jeg prøvde å holde farten oppe med en fiat bobil på 7,5 meter og 1,9 sugediesel.
Eldstemann lå i bakre køye og leste, mellomste lå og leste i alkoven mens sistemann satt i setet uten belte i motsatt kjøreretning, mens fruen stod og holdt seg fast i køya og forklarte barna at dette var ulovlig adferd. Alt ble rettet og vi var tilbake til den vanlige.
Vel fremme i Gøteborg, hva gjør vi? Midt i byen er det en stor parkeringsplass, ungene var sultene og pizza var det barna helst ville ha, og det ble det. Kvelden seg innpå og natta kom sigende, hvor skulle vi overnatte? Planlegging, hvor var planleggingen, ingen visste hvor det var lovlig og overnatte. Vi tok retningen mot Liseberg, her var det julemarked og enkel parkering. Etter at vi hadde rigget oss til, og lørdagen (neste dag) nå var planlagt gikk vi til ro. Så skjedde det, bank,bank, på døra, her er det ulovlig å stå. Barna var i køyene og vi satt klar med noe i glasset. Heldigvis hadde ikke jeg fått noe inn, grunnen var at gassen ikke var åpnet og jeg feilsøkte i 30 minutter før jeg forsto hvordan thrumaen virket. Jeg undersøkte alle muligheter mens AK leste bruksanvisningen. Sammen fikk vi liv i thrumaen.
Etter bortvisningen var gode råd dyre. På vei retning Norge kom ideen med Tannumstrand, Grebbestad camping.
Lørdagen ble en suksess, bading og kos på hotellet, og god mat.

Hva lærte vi første dag på camping med bobil, jo, et minimum av planlegging er nødvendig. Hvor går turen, hvor skal vi sove over, nødvendig utstyr, som vannslange/ vannkanne og nødvendig kunskap om hvordan ting virker i bobilen.

Legg igjen en kommentar

