Hei igjen lesere!
Nå har vi kommet til Pegasus Bridge. Kodenavnet for denne opperasjonen ble kalt «Operation deadstick» og det var britiske 6th Airborne Division som var ledet av Major General Rickhard Gale.
Det spesielle ved Pegasus Bridge var at dette var vannveien til Caen som var hovedkvarteret til tyskerne. Tok britene Caen, var veien til Paris kort.
For å få tatt Pegsus Bridge måtte de bruke fallsjerm tropper. Troppene ble dratt inn i glidefly som skulle lande på jordene tett ved brua. Glideflyene ble trukket av bombefly. Glideflyene inneholdt ca 20 soldater hver pluss enkle kjøretøyer som jeeper.
Bildet 1 er en kopi i full størrelse av glideflyet. En av grunnene til at glidefly ble brukt var at tyskerne hadde satt opp stolper på jordene slik at fly ikke kunne lande der. Glideflyene derimot var bygget slik at om en vinge ble revet av, fikk ikke dette konskvenser for sodatene om bord. (Kalkulerte de med).
Batteri De Merville var et batteri med kanoner som skulle dekke kysten. «Operation Tonga». Britene så dette batteri som meget strategisk farlig for innvasjon 6 juni 1944. Britene feilkalkulerte motstandstyrken og sendte kun 150 mann. De klarte å ta batteriet, men oppdaget at kanonene også her var fjernet og det stod kun Czech-fabrierte 100mm luftvernkanoner igjen.
Bunkerne be gravd ned etter krigen, men ble gravd frem igjen for dokumentere viktigheten av batteriet.
Det er også en Dakota som er blitt restaurert av lokale folk og satt på museet.
Da var denne dagen over, mye intrykk og tanker surrer rundt i hodet og tanker på hvor mye lidelser andre verdenskrig førte med seg..
Ha en fin lørdags kveld…