Kjekt å ha, eller helt nødvendig

Hei kjære venner!

Bobillivet og utstyrsnivået har ingen grense. Hva trenger vi egentlig i bobilen, og hvor ofte bruker vi det som har vært helt nødvendig å skaffe seg. Ta foreksempel agregatet. Hvor ofte er det i bruk, og hvorfor ble det kjøpt inn.

Vi lå en helg rett før påske pål Grebbestad camping, dette var i 2006. Bilen var da ikke fulgt et år, og batteriene var fulladede når vi ankom. Det var da ikke nødvendig å kople seg opp på strøm, som den gang kostet kr 80 pr døgn.  Vi rigget oss til, så litt på TV og brukte strøm som om vi var koplet til nett. Natt til søndag ble det kaldt i bilen, selv hundene frøs, det var 8 minus og null strøm.

Hadde vi bare hatt agregat kunne vi startet dette å ladet batteriene. Vi hadde spart kr. 240 svenske,men jeg  måtte vekke nattevakten for å få strøm til resten av natta. Vakta var grei, alle kan gjøre feil sa han. Inne i hodet til vakta tenkte han sikkert » jævla gjerrige norske gubbe, han burde få stå å fryse».

Vel hjemme igjen og mandagen kom å turen gikk til «Smart Club» som hadde agregat på tilbud. Innkjøp ble gjort innklusive 5 liter tank og plast eske for ikke å få bensindamplukt i bilen.

Ny tur ble kjørt og jeg gledet meg som et barn til å få prøvd agregatet. I det vi kjørte inn på plassen observerte jeg et lite skilt » agregat forbudt». Kona ville ikke risikere en ny natt med stopp i varmen, det var jo på fjellet og nettene kunne bli kalde, så strøm ble bestilt å betalt. Turen gikk videre til en hundeutdtilling på Nesbyen, her trodde jeg at agregatet kunne komme til god nytte, men da kom det en kar fra utstillingskomiteen å fortalte at strømmen var inkludert.

Slik gikk tiden og muligheten for å få brukt agregatet så ut til å forsvinne. Men så en dag dro vi på et bobiltreff på Finnskogen, nettene var kalde og jeg så muligheten for endelig å få brukt agregatet. Etter frukost skulle jeg ut å starte vidunderet, det skulle bli spennende. Da banket det på døren, det var naboen. Trenger du strøm så skal jeg fyre agregatet mitt sa han, det produserer mer enn hva jeg har bruk for.

Nå er vi i 2009 og jeg har kun startet å brukt agregatet en gang. Kjekt å ha er det, så agregatet blir stående i bilen til behovet kommer.

Freestander telt er et must, tenk så greit å sette opp forteltet, reise på sigtseeing i omgivelsene, for så å vende tilbake, rygge på plass og der står teltet uten noe arbeid. Det er jo mye smartere enn markisetelt eller safaritelt som det heter. Freestander teltet ble kjøpt inn og brukt kun fire ganger. Det ble for tungvint å sette opp, for ikke å snakke om å ta ned. Nå ligger det pent pakket på loftet i påvente av en god ide.

Når vi kjøpte vår bil, var det helt nødvendig med garasje. Sykkelstativ hadde vi på det forrige bilen, og syklene ble alltid møkkete. Syklene skulle i garasjen, og ikke henge på utsiden å bli møkkete eller å risikere og bli stjålet. Ettersom tiden gikk ble det ikke plass til syklene inne i garasjen så sykkelstativ ble montert.

Ting blir ikke alltid slik man tenker. Sykler er OK, men radiusen ut i fra bobilen blir ikke lang, fordi man blir sliten av for lange turer. Vi kjøper Scooter som vi kan sitte 2 på, altså en 125ccm. Som tenkt så gjort, nå står scooteren i garasjen, alt kjekt å ha som  det ikke er plass tiler pakket pent inn å plasert på sykkelstativet.

Hva blir det neste, hengefeste kan være kjekt å ha, henger har vi, tenk på alt vi kan få med oss da.  Kansje en god ide, dette må jeg tenke over.

One thought on “Kjekt å ha, eller helt nødvendig

  1. Hei. ja det finns mange alternativer med scooter stativ som fester bak . Den stativet følges med baklykta,blinkelys osv. Det er en Hobby 600 FC ,lik på min som har scooterstativet og scooter oppi stativet. Det så kult ut. Jeg leste i et tema hos bobilforeningen. Den passer til bobiler som har gode nyttelast slik man har nok rest igjen av nyttelastvekta. Totalvekt på scooter med stativ har litt variere på vekta fra 50 til 75 kg,tror jeg. Det kommer an på hvilket scooter er eller type modell.Helst laveste vekt på scooter slik man få benyttes mer nyttelast. Hilsen 7224

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s