Fredag 25 oktober 2013

De spanske småpikene!

Vi kan ikke kalle det dårlig tider, for prostitusjon er et av verdens eldste yrker. En prest jeg en gang kjente forklarte sammenhengen mellom hore, prostituert og tjenestejente.

https://i0.wp.com/pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00689/sx013e64_689001i.jpg

Det hendte i de hine hårde dager da stort sett alle var i krig med hverandre, nesten som i dag, Den store forskjellen er at i dag kan hustruene leve av andre ting enn kroppen sin. Før i tiden, og da snakker vi om før bobilen, før charter Svein, ja til og med før folkeskikken kom til Norge. Romertiden tror jeg den tiden ble kaldt. Italienerne var romere, og romfolket het sigøynere og kom fra Romania som sikkert het noe annet.
Da mennene dro ut i krigen, var det langt ifra sikkert at de kom tilbake, nesten som idag, men moralen var ikke lik dagens moral, fordi den gang hadde krigerne rett til å ta seg felthustru. Selv i Norge stod det i soldatens handbok følgende; » er du mer enn 5 dagsmarsjer hjemmenfra har rett til å ta deg felthustru».
https://i0.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Coronation_of_Christian_IV_in_1596.jpg

På denne måten ble det et underskudd på menn som skulle fø sin famile. Uten inntekt, og arbeid til folket, måtte noe gjøres. Presteskapet fikk en lys ide, da alle ledige damer som ikke kunne brukes inne omsorgsarbeid, dvs sykehus sektoren, arbeid på jordene og annet fårefallende arbeid, ble samlet i egne hus. Disse husene og damene skulle stelle godt for soldater og enslige.

Etter gammel gresk ble disse damene kalt tjhore, tjenerinne på norsk og lett oversatt til hore. Derav horehus.
Så mottoet til Einar Gerardsen var ikke nytenkning, «hele folket i arbeid», nei det kom fra gamle greske prester i romertiden.
Dersom dette ikke er sant, er det godt ljugd..Mitt møte med disse småpikene var i år 2008. Svigerfar hadde havarert rullestolen og jeg skulle kjøre han til «Lars», dansk/norsk reperatør av rullestoler godkjent av NAV, like ved Solgården.
Tilbake derfra kjørte vi fra A-7, langs C-3222 mot Fortuna. Langs denne veien er det stort sett kun pinjeskog, men rett som det var satt det ei småpike i veikanten. Jeg henvendte meg til svigerfar og spurte;»hvor kommer disse småpikene fra?» Han svarte kort og innholdsrikt;»ja, si det».
Han visste hva disse pikene drev med, men jeg var naiv nok til å tro at de ventet på bussen.
Etter noen dager gikk det opp for meg hva disse småpikene drev med, et av verdens eldste yrker.
Siden kunne jeg fortelle min viten, damene i rundkjøringene stod til tjeneste for trengende soldater i felten, pluss at de har utviklet sin bedrift til andre trengende også….

Det er da de sier at man tar en spansk en….

2 tanker om “Fredag 25 oktober 2013

  1. Hei, spennende reise, er i startgropa selv for noe lignende, dumt spørsmål, får en inn Canal digital der du står (joda hørt det ikke er lov utenfor Norge da) men noen steder er det vanskelig har jeg hørt.

Legg igjen en kommentar